هدف شما اين است كه به طور مداوم رتبه سايت خود را در موتورهاي جستجو براي همه محتوا هاي توليدي روي سايتتان بهبود بخشيد، درست است؟ در اين مقاله ما راهي را به شما نشان مي دهيم كه از همين محتواي كم بازده سايتتان بيشترين بهره را ببريد، در اين راه ابزار كليدي شما Google Search Console يا همان webmaster tools گوگل است.
محتوا با رتبه بالاتر، ترافيك بيشتري دريافت ميكند. زماني كه ترافيك بيشتري را به سمت سايت خود جذب نماييد، درآمد (اميد) بيشتري براي سازمان شما ايجاد ميشود. درآمد بيشتر، موجب جذب احترام و توجه بيشتر براي سازمان شما خواهد شد. خوب، مقدمه چيني بس است.
بسياري از بازاريابان محتوا احساس ميكنند وقتي يك بار محتواي اوليه را توليد كردند و فشار تبليغاتي اوليه را وارد كردند، ديگر تغيير رنكينگ گوگل از دست آنها خارج است. شايد اين مراحل بهينه سازي محتوا آشنا به نظر برسد:
- كليد واژه اصلي متن خود را شناسايي كنيد. (ترجيحا از يك كلمه كليدي با طول متوسط استفاده نماييد.)
- در صفحه سايت خود محتواي خود را با توجه به بهترين شيوههاي SEO بنويسيد.
- از صفحات ديگر به اين محتوا، با استفاده از انكر تكست لينك دهيد، كه بهتر است اين لينك با كليد واژه اصلي مطابقت داشته باشد.
- براي اينكه بتوانيد از سايتهاي ديگر لينكهاي ورودي بگيريد روي مطالب خود كار كنيد.
- سپس به سراغ توليد محتواي بعدي برويد.
اميدوارم، شما قدمهاي يك تا چهار را در تمام توليد محتوا انجام دهيد. اگر تا حالا انجام نداديد، پس هر چه زودتر دست به كار شويد.
اما بهينه سازي محتوا نبايد براي شما يك رويداد يك باره باشد. يك متخصص خدمات سئو را براي اين استخدام نكنيد، كه تا جاي ممكن در محتواي شما تغييرات پر دامنه و يك باره ايجاد كند، تا بتوانيد رتبهبندي خود را تغيير داده و ترافيك بيشتري را به سمت سايت خود بكشيد. چون تغييرات يك باره ممكن است به صورت ناگهاني رتبه شما را بهبود بخشد اما در نهايت به ضرر شما تمام خواهد شد.
در حين بهينه سازي رتبه بندي سايت
صادق باشيد. آيا تا به حال وقتي كه يك محتوا ايجاد كرديد به عقب برگشتيد تا آن را تغيير دهيد؟ يا شما آن را به همان صورت ول ميكنيد، آرزو ميكنيد خوب پيش برود، و با آن خداحافظي ميكنيد؟ آيا رشد و افت صفحه خود را در Google Search Console زير نظر گرفته ايد؟
اگر شما مانند بسياري از بازاريابان محتوا، روي محتوايي كه يك بار روي آن كار كرديد ديگر برنميگرديد، متأسفانه اين بدان معني است كه شما فرصتهاي زيادي را خود به خود از دست دادهايد و اين فرصت را به ديگران ميدهيد تا روي آن سرمايه گذاري كنند.
بهبود رتبه بندي گوگل سايت يك فرآيند مداوم است كه شامل بسياري از متغيرها مانند لينكهاي ورودي بهتر، ساختن كل دامنه و در نتيجه قابل اعتمادتر شدن آن دامنه (بالا رفتن امتياز اعتماد دامنه Domain Authority) است.
اما يكي از متغيرهايي كه در رتبه بندي گوگل تاثير بسيار موثري دارد، افزايش ميزان كليك بر روي سايت (CTR) در نتايج جستجوي گوگل است.
نرخ بالاي كليك بر روي صفحات در نتايج موتور جستجو گوگل نشان ميدهد كه محتواي شما توجه مشتريان زيادي را به خود جلب كرده است. در نتيجه، الگوريتم RankBrain گوگل اين صفحات را به رتبه بندي با CTR هاي بالاتر انتقال ميدهد؛ كه نهايتا سبب ميگردد اين صفحات در نتايج جستجو گوگل بالاتر بروند، در حالي كه سايت هايي با ميزان CTR پايينتر رو به پايين حركت ميكنند.
گوگل در حال حاضر صفحات با CTR هاي بالاتر را در نتايج جستجو رتبه بالاتر ميآورد، بنابراين براي افزايش CTR طبيعي سايت خود تلاش كنيد.
بهبود نرخ كليك با استفاده از گزارش عملكرد
اگر در حال حاضر Google Search Console كه قبلا ” “Webmaster Tools ناميده ميشد به سايت شما متصل نيست، لطفا لحظهاي صبر نكنيد تا اتصال برقرار شود. Google Search Console يكي از ابزارهاي ارزشمند موجود براي بازارياب محتوا و سئوكاران است.
يا شايد Search Console در حال حاضر تنظيم شده است و تنها چيزي كه شما نياز داريد دسترسي به حساب وبمستر است. هنگامي كه وبمستر يا همان Search Console راه اندازي شد و به سايت شما متصل شد، بايد چند هفته منتظر بمانيد تا دادهها را جمع آوري كند.
وقتي كه دسترسي به اطلاعات براي شما ممكن شد، به سمت كنسول جستجوي جديد برويد.
Google Search Console فقط براي فچ كردن مطالب بعد از انتشار نيست. يك گزارش كامل است از ميزان بازدهي صفحات شما. جاي شما باشم هر روز آن را نگاه ميكنم.
ابتدا به بررسي گزارش عملكرد در سطح گزارش هاي ساده بپردازيد. اين بررسي ساده نشان ميدهد كه تعداد كل كليكها و نمايش داده شدنهاي شما در يك زمان مشخص، و همچنين ميانگين CTR و ميانگين موقعيت صفحات شما در صفحات نتايج موتور جستجو، به چه صورت است.
اما واقعا خوب است كه صفحاتي با CTR كم را پيدا كنيد. در اينجا چگونگي انجام اين كار را به شما ميگوييم.
يافتن صفحات با CTR كم در Google Search Console
يكي از بزرگترين فرصت ها براي افزايش ترافيك شما، پيدا كردن صفحاتي است كه محتواي خوب و تاثيرگذاري دارند، اما ميزان كليك بر روي آنها اندك است. اين را سرچ كنسول به شما نشان ميدهد از اين طريق حركت كنيد:
از قسمت (search traffic) در تبها نمايش داده شده، بر روي تب ” Impressions ” براي مرتب كردن مطالب منتشر شده خود كليك نماييد و نتايج رتبه بندي و ميزان كليك روي اين مطالب را در نتايج جستجو بررسي نماييد.
در اين مثال، به وضوح ميتوان ديد كه مشكلي وجود دارد. اولين نتيجه فقط يك ۰.۱٪ CTR دارد. اين بدان معني است كه فقط در حدود ۱ نفر از ۱۰۰۰ نفر هنگام جستجو براي “” vesis 16oz tumbler ميتواند اين نتايج را ببينند و روي آن كليك كند تا به اين صفحه برسد.
اگر افراد بسياري اين نتيجه را ببينند اما بر روي آن كليك نكنند، در نحوه نمايش اين صفحات در موتورهاي جستجو اشتباهي وجود دارد.
با كليك بر روي كلمات كليدي، و سپس كليك بر روي تب صفحه(page)، ببينيم صفحه به چه صورت است.
URL اين صفحه را كپي كنيد و قسمت “+ New”در يك تب جديد، در بالاي صفحه آن را گزارش كنيد. شما ميتوانيد “صفحه” را انتخاب كنيد و نام صفحه را وارد كنيد.
اكنون ما ميتوانيم تمام كلمات كليدي را مشاهده كنيم كه صفحه با آنها در گوگل نمايش داده ميشود و همين طور رتبه بندي تمام صفحات و كل CTR را هم ميتوانيم مشاهده كنيم.
صفحه Tervis Tumbler در نتايج جستجو به خوبي عمل نميكند. CTR 0.5٪ از كل نتيجه بسيار بد است. شما بايد اين چنين صفحههايي را در اولين فرصت ويرايش نماييد.
بر اساس پرسشهايي كه با توجه به آن رتبه مي شود، ميتوانيم ببنيم كه اين تاثير اين صفحه “vesis 16oz tumbler” به مراتب بيشتر از “custom vesis tumbler” است. بنابراين “vesis 16oz tumbler” كلمه كليدي اصلي ماست. اين يكي از پرسش هايي است كه در حين بهينه كردن سايت بايستي از خود بپرسيم.
بهينه سازي عنوان هاي صفحات و متا ديسكريپشن (توضيحات متا)
براي اكثر صفحات ذكر شده در گوگل تنها سه قسمت از محتوا قبل از باز شدن نمايش داده مي شود: عنوان، URL و توضيحات متا. اين سه بخش اطلاعاتي هستند كه با تغيير آنها شما بايد افراد را ترغيب كنيد روي سايت شما كليك كنند .
اين چيزي است كه از صفحه Tubis Tumble در جستجوي گوگل ظاهر مي شود:
در بهينه سازي با ابزار Google Search Console لطفا كفشهايتان را عوض كنيد
اصطلاحي وجود دارد تحت عنوان “كفش مشتريان خود را بپوشيد” يعني خودتان را جاي مشتريان خود قرار دهيد. اگر شما “vesis 16 oz tumbler” [ليوان ۱۶ اونسي مارك وزيس] را جستجو كرديد و اين نتيجه را ديديد، روي آن كليك ميكنيد؟ احتمالا نه.
براي به روز رساني اين قسمت، شما بايد محتواي خود را به روز كنيد. بهينه سازي عنوان شما مهمترين عامل افزايش CTR است، زيرا بخشي اصلي از نتايج عنوان مطلب است كه كاربران روي آن كليك ميكنند.
هنگام بهينه سازي عناوين، اطمينان حاصل كنيد كه تمام رشتههاي جستجو را براي يافتن عنوان مناسب و نزديك به متن خود را بررسي كردهايد. همچنين، براي مردم روشن كنيد و آنها را قانع كنيد كه چرا بايد از طريق لينك شما وارد سايت شما شوند. افرادي كه واژه ” ليوان ترويس” را جستجو ميكنند، احتمالا علاقهمند به خريد يا سفارشي كردن محصول خودند، بنابراين براي اين افراد دسترسيهايي نظير « مال خودت را بساز»، «همين الان خريد كنيد» يا «شروع سفارشي كردن» را ايجاد كنيد.
توضيحات متا، شما را در نتايج جستجوي گوگل بالا ميبرد. اين شانس شماست كه با يك توضيح چشمگير بين بقيه نتايج در جستجوي گوگل برجستهتر باشيد. هر اشارهاي به كلمه كليدي اصلي سبب خواهد شد، كه به راحتي در بين نتايج بيشتر به چشم بياييد، بنابراين مطمئن شويد كه توضيحات متاي شما شامل كلمه كليدي باشد.
پس از به روزرساني عنوان و توضيحات متا، در جايگاه شما در فهرست جستجوي گوگل تجديد نظر ميشود.
بهبود ساير صفحات كم كار شما
احتمالا در اين بررسيها متوجه ميشويد كه صفحات ضعيف چه كمبودهايي دارند. براي اكثر سايتها فوق العاده رايج است كه ميزان كليك بر روي صفحه، اغلب محتواي سايت آنها در حدود يك درصد باشد.
صفحاتي را كه داراي CTR كمتر از سه درصد هستند را پيدا كنيد و آنها را بهينه سازي كنيد، به ويژه آنهايي كه نمايش يا Impression بالايي دارند اما CTR آنها كم است. شما در حال حاضر بر روي اين فرصتهاي بزرگ از دست رفته، ميتوانيد سرمايهگذاري كنيد. هنگامي كه آنها را به روزرساني ميكنيد، يك ماه يا بيشتر صبر كنيد، و سپس دوباره ببينيد كه نتيجه اين فعاليت به چه صورت بوده است. پس از به روزرسانيها، معمولا بايستي افزايش خوبي در ميزان كليك روي دهد.
در برخي از كوئريهاي جستجو، حتي يك درصد افزايش CTR، ميتواند هزاران بازديد كننده جديد را روانه سايت شما كند. بهبود متاي عنوان يا همان عنوان صفحه و متاي توضيحات ميتواند بسيار سادهتر از ايجاد يك محتواي كاملا جديد باشد.
ايجاد و تكرار
بهبود بخشيدن به محتواي شما، براي فرايند جستجو يك امر مداوم است. تكنيك استراتژيك بهبود با ابزار Google Search Console ، كه در اين مقاله درباره آن صحبت شد، نه تنها به شما كمك ميكند كه محتواي موجود خود را بهتر كنيد، بلكه به زودي از همين طريق در مييابيد مخاطبان شما چه عبارتها و مطالبي را ميخواهند در صفحات نتايج جستجو شما مشاهده كنند. سپس ميتوانيد اين آموختهها را بر روي محتواي قبلي سايت خود پياده كنيد و آنها را در بخشهاي محتواهاي جديد اعمال كنيد و محتوا را در اولين فرصت منتشر كنيد.